tag:blogger.com,1999:blog-2353427366258375078.post5478988054292741292..comments2024-01-24T17:47:35.411+08:00Comments on Happy Day: Pemasaran Produk Institusi Pengajian TinggiProf. Dr. Jamal Alihttp://www.blogger.com/profile/10117135240089388269noreply@blogger.comBlogger10125tag:blogger.com,1999:blog-2353427366258375078.post-71611510026742369482014-10-03T13:59:57.036+08:002014-10-03T13:59:57.036+08:00Assalamualaikum kepada para akademik sekelian. Juj...Assalamualaikum kepada para akademik sekelian. Jujur saya katakan tiada satu pendapat yg salah dalam blog ini. Saya sangat bersyukur kerana terjumpa blog ini tanpa disengajakan. Sebagai seorang pegawai pemasara produk universiti kolej ini lah topik yang sentiasa bermain di fikiran. Sebuah IPT harus bersedia melabur untuk melatih pensyarah dan kakitangan, tak terkecuali pegawai pemasaran terutama pemasaran produk melalui ICT. Seorang pegawai pemasaran akan cepat penat, habis banyak wang dan buang masa kerana kini segalanya serba canggih. Akibat tak cekap dalam IT, banyak peluang terpaksa dilepaskan. Universiti kolej saya masih menggunakan teknik tradisiona l untuk mendapatkan pelajar. Tambah malang jika seorang pegawai pemasaran itu tak dapat membuat tuntutan perjalanan, tiada perlindungan insurans, dsb...Teruskan perbahasan ini kerana ia sangat membantu perkembangan pemasaran produk pendidikan ini. Terima kasih.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2353427366258375078.post-80645435211387894942010-07-06T09:49:44.375+08:002010-07-06T09:49:44.375+08:00Salam,
I enjoy the very heated discussion under t...Salam,<br /><br />I enjoy the very heated discussion under this title... <br /><br />Basically, the issue is to market IPT products which can be either tangibles or intangibles. But when we produce, do we relate to the needs of the market, may it through research or consultation. If the products that we produce have no demand in the market, then whatever we do, including thousands spent on advert, the product simply won't sell.<br /><br />We can won gold or silver or bronze in many competitions held around the world for the products that we produce but still the success determined by how applicable is the product to the industry or in the wider view, to the market.<br /><br />Just a point of view...<br /><br />Saban - MelakaAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2353427366258375078.post-89851182095230780882010-01-09T15:45:14.028+08:002010-01-09T15:45:14.028+08:00Mengikut Buku Terma Rujukan konsep Guru Cemerlang:...Mengikut Buku Terma Rujukan konsep Guru Cemerlang:<br />"Guru Cemerlang ialah guru yang mempunyai pengetahuan, kemahiran, dan kepakaran yang tinggi dalam mata pelajaran khususnya dalam bidang pengajaran dan pembelajaran. Guru Cemerlang juga sentiasa berdedikasi dan bermotivasi dalam melaksanakan tugas dan tanggungjawab yang cemerlang secara berterusan.”<br /><br />Saya tidak pasti apakah definasi pensyarah yang cemerlang kepada universiti tempatan di Malaysia.<br /><br />Saya memandang aspek ini dari sudut seorang pelajar ataupun pelanggan, bukan sebagai guru ataupun pensyarah.<br /><br />Tugas dan peranan guru dan pensyarah juga sama. Saya sokong dengan pendapat Dato Latif itu. Kerana guru ataupun pensyarah itu adalah fungsi utama didalam menyampaikan ilmu terus kepada target utama mereka iaitu student. Mereka adalah elemen atau fungsi terpenting untuk merealisasikan visi dan misi sesebuah sekolah ataupun universiti untuk agama, bangsa dan negara.<br /><br />Apabila kita menyentuh soal kualiti pada sesebuah sekolah atau universiti, iainya merangkumi pelbagai aspek, samada dari aspek pengajaran dan pembelajaran, kelengkapan, tempat, proses, pengurusan dan sebagainya. Bagi kualiti yang menyeluruh, ianya merangkumi kesemua aspek-aspek tersebut. <br /><br />Walau bagaimanapun pihak Universiti perlu tahu, aspek kualiti yang bagaimana sebenarnya atau yang utama bagi seseorang pelajar itu mahukan? Ini perlu diambil kira semasa melakukan survey Kepuasan Pelanggan yang menyeluruh" (Total Customer Satisfaction) bagi pihak universiti.<br /><br />Saya percaya bahawa, kualiti pengajaran dan pembelajaran itu adalah aspek utama yang dilihat oleh seseorang pelajar. Manakala aspek-aspek yang lain jatuh ditempat yang kedua, ketiga dan seterusnya.<br /><br />Oleh sebab itu, seseorang pensyarah memikul satu tanggungjawap yang besar dan berat. Mereka memerlukan kekuatan bukan sahaja dari sudut IQ malahan ianya memerlukan kekuatan dari sudut EQ dan juga SQ.<br /><br />Suka saya mencadangkan kepada mana-mana pihak universiti, agar menyediakan survey kepuasan pelanggan bagi setiap sesi pembelajaran dilakukan. Agar pensyarah lebih memahami akan kehendak pelajar ataupun pelanggan mereka dengan lebih dekat lagi. Sepertimana yang dilakukan oleh syarikat-syarikat swasta yang menyediakan perkhidmatan traning ataupun workshop mereka. Ini perlu dilakukan secara terbuka dan telus. Tujuannya hanya satu, iaitu bagi memenuhi kehendak pelanggan itu sendiri secara menyeluruh.<br /><br />Wallahualam...Rushdi Baharumhttp://tahfiz-arrayyan.blogspot.com/noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2353427366258375078.post-50070008332204916382010-01-08T12:04:34.737+08:002010-01-08T12:04:34.737+08:00Dear Prof,
I believe that in the education sector ...Dear Prof,<br />I believe that in the education sector there are 3 important components. No 1 Lectures No 2 Lecturers No 3 Lecturers . Universities must strive to attract the best lecturers in each field. They must come from different sector preferably those from the private sector and retired entrepreneurs or corporate figures . This will ensure creativity and innovation is imbued into students for the long term survival of the university and the nation.Once universities produce graduates that are highly marketable,their standings will definitely increase.<br />Salam dari seremban.Unknownhttps://www.blogger.com/profile/11560609967176680141noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2353427366258375078.post-37756096746106342162010-01-08T12:01:39.094+08:002010-01-08T12:01:39.094+08:00Saya lihat, UUM mempunyai satu badan yang dipertan...Saya lihat, UUM mempunyai satu badan yang dipertanggungjawapkan untuk memikul tanggungjawap ini. Iaitu PERSATU.<br /><br />Ianya adalah satu langkah yang sangat baik.<br /><br />Dan, Dr. Jamal. Saya lihat, orang ramai boleh mendapatkan data-data ahli, seperti nombor telephone, email dan alamat rumah. Suka saya menasihati disini, bahawa data-data seperti ini tidak harus dengan mudah didedahkan didalam internet. Kerana dikhuatiri disalah gunakan oleh orang yang tidak bertanggungjawap. Adalah elok jika menggunakan kata laluan untuk sesiapa boleh mendapatkan data-data seperti ini.<br /><br />Sebagai contoh; alamat Email ahli-ahli. Alamat Email ini boleh digunakan oleh pihak-pihak tertentu untuk mereka SPAM kedalam Email Inbox ahli-ahli. Terdapat lebih kurang 894 Email yang saya boleh miliki didalam senarai ahli PERSATU ini. Diharap, pihak terbabit dapat mengambil langkah-langkah yang sewajarnya.Rushdi Baharumhttp://tahfiz-arrayyan.blogspot.com/noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2353427366258375078.post-77004986139326343892010-01-08T11:42:29.552+08:002010-01-08T11:42:29.552+08:00Dan Dr. Jamal. Saya ingin menambah lagi dari komen...Dan Dr. Jamal. Saya ingin menambah lagi dari komen saya sebelum ini dibawah nama Arrayyan Resource Centre diatas.<br />Saya fikir Dr. Jamal terlupa untuk memasukkan salah satu strategy pemasaran yang tidak kurang pentingnya iaitu dengan menggunakan teknologi ICT. Dimana, bagi memasarkan produk institue pengajian tinggi, pihak universiti harus peka dengan perkembangan teknologi pada zaman sekarang. Mereka perlu keluar kedunia cyber, bagi mendekati pemuda dan pemudi diseluruh Malaysia dan juga secara global.<br />Penggunaan seperti Facebook, WordPress, blog, twitter dan sebagainya adalah salah satu alat pemasaran yang amat berkesan dewasa kini untuk mendekati pemuda-pemudi zaman sekarang.<br />Oleh kerana peratusan tertinggi pelanggan mereka adalah mereka yang masih muda belia, adalah wajar, medium seperti ini digunakan secara effektif dan meluas.<br />Seperti mana kata Bill Gates: "Information is the King". Ianya perlu dipandang secara serious oleh jabatan pemasaran yang dipertanggungjawapkan untuk mencapai objektif mereka.<br />Alatan seperti internet selalu dipandang remeh oleh sesetengah pihak akan keupayaannya. Kemungkinan mereka menganggap ICT adalah permainan anak-anak muda pada zaman sekarang.<br />Alatan pemasaran pada zaman kini sudah semakin canggih. Dari komputer hingga kepada handphone. Semua itu adalah alatan yang boleh digunakan untuk menyalurkan informasi-informasi secara effektif kepada target pasaran.<br />Sesebuah syarikat akan hilang dilautan pemasaran global, jika mereka masih tidak menggunakan teknologi seperti ini samada untuk mencapai taget market mereka dan juga bagi tujuan ‘product positioning’.Rushdi Baharumhttp://tahfiz-arrayyan.blogspot.com/noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2353427366258375078.post-63576558779804222892010-01-07T11:18:14.140+08:002010-01-07T11:18:14.140+08:00thanks prof. madya dr jamal.. kitorang dah diiktir...thanks prof. madya dr jamal.. kitorang dah diiktirafAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2353427366258375078.post-47917650629201110202010-01-06T22:05:27.038+08:002010-01-06T22:05:27.038+08:00Saya maksudkan buku Research Methods, tulisan Uma ...Saya maksudkan buku Research Methods, tulisan Uma Sekaran (2004) - mudah untuk memahami konsep Statistik dan cara menggunakannya.Prof. Dr. Jamal Alihttps://www.blogger.com/profile/10117135240089388269noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2353427366258375078.post-50985348826913009502010-01-06T21:22:57.222+08:002010-01-06T21:22:57.222+08:00DR. Jamal. Hari tu, semasa didalam bilik kuliah, D...DR. Jamal. Hari tu, semasa didalam bilik kuliah, Dr. Jamal ada mention mengenai sebuah buku yang bagus untuk memahami Managerial economics ataupun mengenai statistic. Boleh Dr. Jamal beritahu apa tajuk buku tersebut dan siapa penulisnya?Rushdi Baharumhttp://ris-rumahibukusayang.blogspot.com/noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2353427366258375078.post-80175722381313250772010-01-06T03:26:17.451+08:002010-01-06T03:26:17.451+08:00Pemasaran Produk Institusi Pengajian Tinggi, satu ...Pemasaran Produk Institusi Pengajian Tinggi, satu tajuk yang subjektif untuk dibincangkan bagi menemui satu kadeah yang benar-benar efektif yang boleh diguna pakai oleh semua institute pengajian tinggi di Malaysia.<br /><br />Tetapi baru-baru ini, terdapat ura-ura, bahawa setiap universiti di Malaysia akan menggunakan sistem "bintang" suatu sistem merit yang telah diguna pakai oleh hotel-hotel. Bagi saya ini adalah suatu idea yang baik. <br /><br />Didalam susana pasaran zaman yang serba moden dan berteknologi masa kini, suatu sistem pengukuran prestasi harus diterapkan oleh semua universiti secara meluas, terbuka dan telus. Ini adalah bagi melihatkan kepada umum dan masyarakat bertapa serious nya sesebuah universiti di Malaysia melahirkan modal insan yang berkualiti dan mampu bersaing dipasaran global.Arrayyan Resource Centrehttp://tahfiz-arrayyan.blogspot.com/noreply@blogger.com