Total Pageviews

Saturday, June 5, 2010

Peraturan Pengredan, Pembungkusan dan Pelabelan (3P)

Pada 25 Mei 2010 (Selasa) yang lalu saya telah dijemput oleh Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) untuk menyertai Forum berhubung dengan kepentingan Peraturan Pengredan, Pembungkusan dan Pelabelan (3P). Forum di adakan di Hotel Putra Palace, Kangar. Selain saya, penceramah lain ialah Cik Anni Mitin, Pengarah Eksekutif Southeast Asian Council for Food Security and Fair Trade (SEACON) dan Pegawai Kanan FAMA. Peserta Forum ialah peruncit, pemborong dan petani-petani yang terlibat dengan aktiviti Pemasaran barangan pertanian.

Disebabkan saya seorang ahli Akademik, saya telah menerangkan kepentingan peraturan pengredan, pembungkusan dan pelabelan kepada petani, pemborong dan peruncit. Saya nyatakan pengguna sekarang telah berubah, kebanyakan pengguna sekarang terdiri dari kumpulan berumur 30 tahun ke atas, kedua-dua isirumah (suami dan isteri) bekerja, menekankan kualiti dan keselamatan makanan, kesan kepada kesihatan dan kandungan “nutrition”, mengutamakan keselesaan (cara masakan, tempat masakan dan masa untuk memasak), banyak aktiviti makan di luar rumah dan tertumpu kepada kehidupan di kawasan Bandar. Begitu juga perubahan dalam sistem peruncitan, di mana peruncit-peruncit besar yang dikenali hypermarket telah bukan sahaja menjadi peruncit, malahan bertindak sebagai pemborong dalam sistem pemasaran barangan pengguna pada masa kini.

Perkembangan teknologi, logistic dan penemuan teknik-teknik baru dalam pemprosesan makanan dan pengendalian lepas tuai (post-harvest handling) telah meningkatkan aktiviti perdagangan antarabangsa dan peruncitan dengan jenama terkemuka seperti TESCO, Carrefour, dan Giant. Buah-buahan, sayur-sayuran dan bijirin yang dapat memenuhi standard antarabangsa sahaja yang berpotensi menembusi pasaran antarabangsa melalui pasaraya termuka ini.

Saya menggunakan beberapa contoh aktiviti pemasaran pertanian seperti Ladang Mempelam di Tobiar di bawah kendalian MADA; Perusahaan Abdullah Sekeluarga di Santan, Perlis; Perusahaan Madu Lebah Tualang, Kuala Nerang, Kedah; dan HPA Industries Sdn Bhd - Pengeluar ubat-ubatan herba. Apa yang jelas maklumat dari pelabelan seperti nama dan maklumat perniagaan, tarikh lupus, tanda halal, nama keluaran pertanian, standard gred, negara asal, berat bungkusan dan Perkataan “Produce of Malaysia”, jika keluaran untuk eksport membolehkan pengguna mengenali jenama, membezakan keluaran satu produk dengan produk yang lain, dan nilai ditambah yang ada pada sesuatu produk tersebut.

Sebagai contoh, Perusahaan Madu Lebah Tualang, Kuala Nerang, dengan kaedah pengendalaian pengambilan, pemprosesan dan penjualan yang standard telah membolehkan produk berjenama Madu Lebah Tualang dikenali ramai, diyakini keaslian madu lebahnya, diyakini halal dan dapat dipasarkan di pasaraya terkemuka. Sudah tentu madu lebah yang dijual di pasar-pasar malam yang tidak dilabel dari mana keluarannya tidak dapat menandingi Madu Lebah Tualang. Pengguna tentu lebih menyakini ketulinan Madu Lebah Tualang dan tidak teragak-agak membeli keluaran yang dilabel berbanding dengan keluaran yang tidak dilabel. Begitu juga perusahaan Abdullah Sekeluarga di Santan yang mengendalikan pemasaran buah mangga seperti Mangga Chokanan dan Harum Manis. Perusahaan ini berupaya mengumpulkan buah-buahan mangga dari lebih kurang 40 orang pengusaha tanaman pokok mangga di Perlis. Malahan cara pembungkusan buah juga menarik hinggakan orang-ramai boleh membeli buah mangga yang dimasukkan dalam kotak dan mudah dibawa.

Keseluruhannya saya mendapati untuk membolehkan usaha FAMA untuk menggalakkan aktiviti Pelabelan, Pembungkusan dan Penggeredan (3P) keluaran pertanian ini mencapai matlamatnya, usaha meningkatkan pengetahuan berkaitan dengan pasaran moden, teknologi baru dan penggunaan input moden yang sesuai perlu dijalankan dari masa kesemasa. Disebabkan bilangan petani kecil-kecilan adalah ramai dan menjadikan kuantiti produk yang dikeluaran oleh petani perseorangan adalah kecil dan pelbagai kualiti, maka galakan perlu diberikan untuk membolehkan mereka bersatu di bawah satu bumbung seperti melalui Lembaga Pertubuhan Peladang (LPP), atau projek-projek ini dikendalikan oleh Institusi-institusi Pertanian seperti Muda Agricultural Development Authority (MADA), atau usahawan-usahawan yang berkebolehan menjalankan perniagaan bercorak Agribusiness ini secara besar-besaran.

2 comments:

Anonymous said...

Dr Jamal

In most western country labeling is compulsory for reason of food safety and consumer knowledge

Frankly when I purchase foods which are packed, the first things I will check is the expiry date, date of manufacture (if stated) and if any chemicals has been used beside the natural ingredients.

Yes, it is a very good move to encourage labeling on local products, especially from small cottage industry as to better control the manufacture of the products and also act a good marketing tools as consumers nowadays are more educated and more sensitive toward such issue.

Good move

Ng Suat Leng
Melaka

Anonymous said...

Salam Dr,

I'm not very familiar with production process coz i am not specialize in that. But one thing on my mind when i read about your article, the use of marketing strategy and R&D. Local business and manufacturer, esp IKS sbould have more knowledge in marketing mix and emphasize on R&D. With help form government agensies and with all the incentive given, they should capitalise it.

Nazree Shafin
Batu Pahat