Total Pageviews

Monday, October 1, 2012

Belanjawan 2013 dan harga rumah di bandar

Pada pembentangan belanjawan 2013 yang dibentangkan pada 28 September 2012 (Jumaat) oleh PM Malaysia, Dato' Seri Najib Tun Abdul Razak menunjukkan beberapa insentif diberikan kepada kakitangan kerajaan melalui pemberian bonos satu setengah bulan gaji dan golongan muda yang berumur di antaran 21 hingga 30 tahun seperti pembelian rebet pembelian alat komunikasi. Pada masa yang sama kita dapati sumber hasil kerajaan dan bagaimana hasil tersebut dibelanjakan juga dinyatakan dengan jelas. Apa yang menarik juga ialah penggalakan berterusan untuk pembangunan ekonomi melalui pembangunan di sektor perkhidmatan, sektor pembuatan dan sektor pertanian. Kerajaan juga masih terus mengamalkan belanjawan defisit (perbelanjaan melebihi hasil) dan ini tentunya akan meningkatkan hutang kerajaan. Positifnya belanjawan defisit ini ialah ianya akan meningkatkan permintaan agregat melalui perbelanjaan kerajaan (G), selain dari harapan peningkatan dari penggunaan (C) dan pelaburan (I). Krisis ekonomi di negara-negara Eropah seperti di Greece, dan dijangka merebak kepada Portugal, Sepanyol dan Itali tentunya akan membawa tempias kepada ekonomi Malaysia dari segi eksport barangan Malaysia ke negara-negara Kesatuan Eropah tersebut. Ahli ekonomi tentunya tidak menyangka bahawa penggunaan matawang Euro yang diramalkan membawa kesan positif kepada ekonomi negara-negara tersebut, tetapi apabila sesebuah negara yang terjejas dengan kedudukan kewangan mereka, penggunaan Euro menjadikan negara berkenaan yang tidak mempunyai kedudukan imbangan eksport yang kukuh boleh terjejas dari segi ekonomi.

Berbalik kepada perbincangan belanjawan 2012, sesuatu yang dinantikan oleh penduduk bandar ialah kenaikan cukai keuntungan hartanah untuk rumah yang dibeli dan dijual semula dalam tempoh kurang dari dua tahun dari kadar biasa sebanyak 10% dari nilai hartanah tersebut. Belanjawan cuma menaikkan cukai keuntungan hartanah tersebut kepada 15%. Ramai penganilis ekonomi mengatakan kadar tersebut masih rendah dan sepatutnya dinaikkan kepada sekurang-kurangnya 30%. Pembeli rumah yang sudah memiliki rumah dan hanya mahu mendapatkan keuntungan cepat dari spekulasi harga rumah tentu akan terus aktif dalam pembelian rumah untuk tujuan spekulasi. Kontraktor permahan pula yang mendapati permintaan rumah yang terus meningkat akibat dari permintaan dari pembeli spekulator, permintaan pembeli oleh rakyat asing di samping permintaan pembeli rumah pertama (golongan yang patut dijaga kebajikan mereka) akan terus menaikkan harga rumah yang dibina. Golongan muda yang berada diperingkat umur 25 tahun dan ke atas tentunya tertekan dengan beban hutang yang tinggi akibat terpaksa membeli rumah pada harga melebihi RM300,000 sebuah. Ditambah dengan bebanan hutang lain seperti pembelian kereta, ansuran pembayaran hutang pengajian dan kad kredit, ianya boleh membawa kepada tekanan hidup kepada pasangan muda yang bekerja di bandar-bandar besar seperti Kuala Lumpur, Johor Bahru dan Pulau Pinang. Malahan kesan kenaikan harga rumah tersebut telah melangkaui kawasan tersebut seperti berlakunya kenaikan harga rumah di Rawang, Seremban, Pasir Gudang, dan Sungai Petani. Pembentukan Perumahan Rakyat 1 Malaysia (PR1MA) adalah sesuatu yang baik sebagai suatu strategi meningkatkan pembinaan rumah mampu milik kepada rakyat. Walau bagaimanapun kepastian ketirisan projek sedemikan perlu dikaji dan diatasi sebaiknya juga.

Stategi tambahan yang boleh dibuat oleh kerajaan ialah memastikan pemaju perumahan di kawal dari menumpukan kepada projek perumahan yang melebih dari RM500,000, kawalan pemilikan oleh rakyat asing, menetapkan piawai tertentu dari segi keperluan rumah seperti saiz minimum ruang tetamu, bilik tidur, dua bilik air dan tiga bilik tidur (untuk suami isteri, anak perempuan dan anak lelaki). Kumpulan berkepentingan yang tidak bermotifkan keuntungan seperti Persatuan Pengguna, Persatuan Pembeli Rumah, Majlis Perbandaran, Ahli Akademik dan Persatuan Belia boleh diminta memberi pandangan untuk pelan strategi perumahan mampu milik yang boleh dilaksanakan. Malahan mereka yang telah lama terlibat dengan aktiviti spekulatif pembelian dan penjualan rumah dan pakar-pakar lain dalam kajian harga rumah juga boleh diminta memberi pandangan dari masa ke semasa. Kesedaran juga perlu diberikan kepada mereka yang telah kaya dengan aktiviti spekulatif ini dan mempunyai lebih dari sebuah rumah untuk terus mendapatkan keuntungan tinggi dari kegiatan mereka. Walau bagaimanapun dari segi ekonomi, strategi terbaik ialah mengenalpasti bagaimana kegiatan spekulatif ini boleh berlaku dan merancang strategi terbaik mengatasi kegiatan spekulatif tersebut. Strategi lain ialah kempen-kempen pujukan moral dan pengaruh sosial agar aktiviti yang sah dari segi undang-undang tetapi memberi kesan buruk kepada pembeli rumah pertama tidak berterusan berlaku lagi di kawasan bandar. Bank Negara juga boleh membuat polisi meningkatkan keperluan pembelian rumah kedua dan seterusnya sehingga keperluan 50% dari harga rumah boleh dibiayai dari pinjaman atau jumlah pinjaman bergantung kepada pendapatan bersih.

Sebab itu dalam Sistem Ekonomi Islam barangan ekonomi dibahagikan kepada empat kategori iaitu (i)Dharuriyat (Essentials) - barang yang diklasifikasikan keperluan untuk kehidupan seperti makanan, pakaian, rumah, pendidikan, khidmat kesihatan, pengangkutan dan perlindungan keselamatan; (ii) Hajiyat (Complementary) - barangan yang meningkatkan kualiti kehidupan seperti telefon, TV, perabut, motorsikal dan kereta; (iii) Kamaliat (Perfection) - barangan yang memberikan kesempurnaan kepada kehidupan seperti rumah bungalow, kereta besar, kawasan penginapan yang mempunyai pemandangan menarik dan sebagainya; dan (iv) Tarafiat (Extravagant) - barangan yang membazir seperti perhiasan rumah yang melampau mewahnya dan perabut antik dan lain-lain perkara yang membazir. Tentunya kepentingan terhadap keperluan barangan Dharuriyat mengatasi keperluan barangan lain yang lebih berbentuk mewah. Dengan perasaan tanggungjawab, tentunya barangan Tarafiat dan membazir tidak diperlukan dalam ekonomi bila ramai rakyat yang memerlukan permintaan barangan Dharuriyat tidak dapat dipenuhi permintaan mereka. Adalah menjadi tanggungjawab pemaju perumahan, spekulator, agen hartanah dan pembuat polisi untuk memahami kepentingan hirarki keperluan barangan untuk kehidupan ini agar kesejahteraan bersama dapat dinikmati oleh kesemua orang dan bukannya segolongan kecil penduduk sahaja.


No comments: